Sök:

Sökresultat:

37137 Uppsatser om Svenska som andra sprćk. - Sida 1 av 2476

SprÄklig integration eller sprÄklig segregation : om lÀrarnas syn pÄ klassplacering av elever som har svenska som sitt andra sprÄk

Syfte med vÄr examensarbete Àr att ta reda pÄ vilka argument som lÀrarna har för nÀr och hur integrering av elever som har svenska som sitt andra sprÄk skall ske i vanlig undervisning. I litteraturgenomgÄngen tar vi upp teorier som handlar om faktorer som kan pÄverka inlÀrningen av ett nytt sprÄk. Vi tar Àven upp vikten av interaktion med andra elever och dess betydelse vid placering i segregerad eller integrerad undervisning av eleverna med svenska som andra aprÄk. Som metod anvÀnde vi oss av semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att de lÀrare som vi intervjuade har skiftande syn pÄ klassplaceringen, men de flesta av dem anser att dessa elever först skall placeras i en förberedelseklass.

InlÀrningsprocessen hos andrasprÄkselever i Àmnet Svenska : En intervjustudie med svensklÀrare

SammandragSyftet med denna studie Àr att belysa och fÄ kunskap om inlÀrningsprocessen av andrasprÄk nÀr de Àger rum genom Àmnet svenska. Jag vill kartlÀgga vad det innebÀr att lÀra sig ett andra sprÄk samt hur det kan gÄ till. Undersökningen utgÄr ifrÄn intervjuer med lÀrare i Àmnet svenska och visar vilken syn samt vilka erfarenheter av omrÄde de har. Syftet Àr att ge en översikt med förbÀttring för elever med svenska som andrasprÄk. Nyckelord: InlÀrningsstilar, sprÄkinlÀrning, svenska som andrasprÄk..

Att marknadsföra en politiker : Skapandet av personliga varumÀrken och andra strategier för att marknadsföra svenska politiker

Införandet av personval, utlÀndska influenser och ett ökat mediebrus Àr faktorer som kan ha medfört en ökad tendens att marknadsföra politiker i Sverige. Denna uppsats Àmnar granska de svenska riksdagspolitikernas anvÀndande av personliga varumÀrken och andra strategier. Till grund för granskningen belyses ett antal olika strategier, som bl.a. tillÀmpas av en rad marknadsföringskonsulter. I uppsatsen görs ocksÄ en studie av nÄgra utvalda svenska riksdagspolitiker och deras anvÀndande av marknadsföringsstrategier.

InstÀllning till att lÀra svenska i Finland

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ finsksprÄkiga elevers instÀllning till att lÀsa svenska som ett obligatoriskt Àmne i skolan. Det har Ànda sedan 30-talet varit diskussioner om svenska som obligatoriskt Àmne för de finsksprÄkiga eleverna Det krÀvs dock inte lÀngre av studenterna att avlÀgga studentskrivning i Àmnet för att fÄ studentexamen. Jag har genom enkÀter och intervjuer tagit reda pÄ elevernas instÀllning och attityd till det svenska sprÄket och hur viktigt de tycker att det Àr att kunna det andra inhemska sprÄket. Studien genomfördes i tvÄ gymnasieklasser och tvÄ högstadieklasser i en tvÄsprÄkig ort i södra Finland. Studien visar att det finns en skillnad i instÀllningen till svenskan beroende pÄ nÀr eleverna börjat lÀsa svenska.

Hur stimulerar förskollÀrare sprÄkutvecklingen hos barn med
utlÀndsk bakgrund?: studie i tvÄ kommuner i Sverige

Syftet med vÄr studie var att se hur pedagoger stimulerar elever med utlÀndsk bakgrund i svenska som andra sprÄk vid förskolor och förskoleklasser i Hudiksvall och Boden. Vi ville Àven se i vilken utstrÀckning modersmÄlet stimulerades och förekom i dessa verksamheter. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomfördes kvalitativa intervjuer med förskollÀrare som arbetar inom förskolan och förskoleklass vid de tvÄ kommunerna. VÄr studie visar att pedagogerna i de tvÄ kommunerna stimulerar barnen i deras sprÄkutveckling efter bÀsta förmÄga, men de saknar utbildning inom svenska som andrasprÄk. Vi har vidare kunnat se att modersmÄlsundervisning och undervisning i svenska som andra sprÄk förekom i mycket liten grad..

Elever med bosniska som modersmÄl, svenska som andra sprÄk och tyska som sprÄkval

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka samt tydliggöra vad tre tysklÀrare och ett antal elever med bosniska som modersmÄl och svenska som andrasprÄk hade för instÀllning vid inlÀrning av moderna sprÄk, i det hÀr fallet tyska. Vi valde en kvalitativ metod och genomförde tre lÀrarintervjuer, utförde skriftliga enkÀter med elva elever samt djupintervjuade tvÄ elever. De intervjuade lÀrarna ansÄg att modersmÄlsundervisningen var av en vÀsentlig grund för vidare utveckling av andra sprÄk, medan de intervjuade eleverna hittade den bÀsta kopplingen till svenskan pga. att eleverna kunde det svenska sprÄket bÀst. Innan vi pÄbörjade vÄr undersökning var vi av den Äsikten att bosniska elever skulle anvÀnda sig av modersmÄlet i tyskundervisningen, men vÄr undersökning visade att det var det svenska sprÄket som underlÀttade för de hÀr eleverna vid inlÀrningen av det tyska sprÄket..

Attityder till flersprÄkighet i skolan

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i hur tre lÀrare i Ärskurserna tvÄ, fyra och fem ser pÄ, och bemöter, flersprÄkighet i sitt vardagliga arbete i skolan. De metoder som anvÀnds för materialinsamling Àr intervjuer med tre klasslÀrare och klassrumsobservationer i deras klasser pÄ samma skola. Resultaten frÄn intervjuerna visar att de undersökta lÀrarna pÄ skolan sÀger sig vara positivt instÀllda till flersprÄkighet. Under observationerna i lÀrarnas klassrum visar dock en av dem att hon inte tolererar andra sprÄk Àn svenska. En inre frustration av nÀr hon hör andra sprÄk Àn svenska kan ha lett till att hon inte tolererade andra sprÄk Àn svenskan.

Informationskrigföring : en realitet för svenska företag 1998

Detta arbete handlar om informationskrigföring och hur det pÄverkar företag. Det Àr ett stort och komplext omrÄde, men det Àr högaktuellt och Försvarsdepartementet har en arbetsgrupp AgIW (1997) som ska försöka behandla Àmnet som helhet och hur det pÄverkar Sverige. Jag har valt att fokusera mig pÄ företag och min problemformulering lyder:1. Finns det svenska företag som har utsatts för informationskrigföring?2.

Att arbeta med skönlitteratur i svenska som andrasprÄk

Studier visar att lÀsning av skönlitteratur i undervisningen frÀmjar sprÄkutvecklingen hos studerande med svenska som andrasprÄk. Syftet med denna litteraturdidaktiska studie var att ta reda pÄ om studerande i svenska som andrasprÄk, genom att lÀsa en skönlitterÀr roman, kunde utvecklas nÀr det gÀllde att tala, skriva, lÀsa, lyssna och utveckla sitt ordförrÄd. Jag ville Àven ta reda pÄ om de studerande kunde ta del av den svenska kulturen och andra studerandes kulturer samt hur de uppfattade dessa kunskaper. Metoden byggde pÄ att jag höglÀste romanen pÄ lektionerna och de studerande deltog aktivt genom samtal och diskussioner. De besvarade Àven en enkÀt nÀr arbetet med den skönlitterÀra romanen var klar.

Svenska företag och Internet

I detta arbete undersöker jag frÄgan om hur svenska företags InternetanvÀndning ser ut samt hur de upplever att de pÄverkas av Internet. Jag har Àven gjort en jÀmförelse i denna frÄga mellan företag inom IT-omrÄdet och företag inom andra omrÄden.Rapporten inleds med en genomgÄng av de anvÀndningsomrÄden för Internet som litteraturen anger vara de vanligaste för företag. Vidare presenteras vilka vinster och kostnader som kan hÀrledas frÄn en Internetsatsning, hur det dagliga arbetet kan förÀndras vid införandet av Internet samt hur företagen sköter arbetet med deras Internetsatsning.För att kunna besvara frÄgan har jag anvÀnt mig av telefonintervjuer som metod för att samla in material. 24 svenska företag fick frÄgor om deras Internetsatsning, 12 företag frÄn IT-omrÄdet och 12 företag frÄn andra omrÄden.Resultatet visar pÄ en relativt stor kunskap om Internet inom svenska företag samt att IT-företagen ligger en bit före företagen med verksamhet inom andra omrÄden Àn IT vad gÀller anvÀndandet av Internet..

TvÄsprÄkiga barn i förskolan

Min undersökning inbegriper barns andrasprÄksinlÀrning. Studiens syfte Àr att fÄ fram barns svÄrigheter i svenska som andra sprÄk och hur pedagogerna arbetar med tvÄsprÄkiga barn i förskolan. Litteraturen innehÄller mÄnga diskussioner angÄende tvÄsprÄkighet, sprÄkliga svÄrigheter i andrasprÄksinlÀrning och inlÀrningsmetoder som stimulerar sprÄkinlÀrning. Jag har valt en kvalitativ studie i en avdelning pÄ en förskola. DÀr gjorde jag tvÄ gruppintervjuer med tre pedagoger och observationer av barnens sprÄkinlÀrning och pedagogernas arbetssÀtt. I resultat har jag kommit fram till att barn har olika sprÄkliga svÄrigheter i svenska som andra sprÄk. Pedagogerna i den utvalda förskolan anvÀnder olika inlÀrningsmetoder som vÀcker barns intresse för att utveckla svenska som andra sprÄk. För att stimulera barns sprÄkinlÀrning, anvÀnder pedagogerna höglÀsning, upprepning, lek, sÄng och tema.

Bilden av Sverige under andra vÀrldskriget : En Se-uppsats

Uppsatsen undersöker hur bildmagasinet Se valde att portrĂ€ttera den svenska identiteten under andra vĂ€rldskriget, genom att analysera bilderna i tidskriften med hjĂ€lp av Mral och Olinders bok Bildens retorik i journalistiken, boken behandlar fotografiers roll i journalistiken och presenterar relevanta begrepp för bildanalys. Återkopplingen till den svenska identiteten har undersökts utifrĂ„n Gaunt, Löfgren och Fazlhashemis begreppshantering om nationell identitet. Gaunt och Löfgren gĂ„r i boken Myter om svensken igenom hur de svenska kulturella vĂ€rderingarna föds, var de kommer ifrĂ„n och vad de egentligen betyder. I antalogin Sverige och de andra visar Fazlhashemi hur man portrĂ€tterar andra kulturer genom att stĂ€lla den i motsats till sin egen kultur. Det material av Se som uppsatsen bygger pĂ„ Ă€r Ă„rgĂ„ngarna 1939, 1942 samt 1944-1945, det vill sĂ€ga under upprustningen, krigets mitt och slutligen det sista krigsĂ„ret.

Har modersmÄlsundervisningen god inverkan pÄ utvecklingen av det svenska sprÄket? : En undersökning av resultat i Nationella prov i Svenska och Svenska som andrasprÄk.

Uppsatsen handlar om modersmÄlsundervisningens vikt och betydelse i elevers sprÄkutveckling. Forskningen sÀger att modersmÄlsundervisningen har en positiv och utvecklande inverkan pÄ inlÀrningen av nya sprÄk och syftet med uppsatsen Àr dÀrmed att undersöka i vilken utstrÀckning forskningen stÀmmer. Jag har undersökt och analyserat fyra informanters Nationella prov i Svenska och Svenska som andrasprÄk och funnit att resultaten i huvudsak stÀmmer överrens med den forskning som finns om modersmÄlsundervisning. Mina slutsaser Àr dock att det inte bara Àr modersmÄlsundervisningen som spelar roll för sprÄkutvecklingen, utan att man mÄste ta hÀnsyn till andra variabler, sÄsom till exempel sociala faktorer, nÀr man undersöker en frÄga som denna..

Den meningslösa tillvaron: existentialism i svenska noveller
frÄn 1990-talet

Föreliggande arbete Àr en tematisk studie av existentialism i svenska noveller frÄn 1990-talet. Syftet Àr att visa att existentialismen fortfarande Àr en viktig inspirationskÀlla för dagens författare. Undersökningen baseras pÄ de existentialistiska tankarna kring ?en tudelad tillvaro?, ?relationer till andra?, ?gudlöshet? och ?frihet? och hur dessa har uttryckts i noveller av Ninni Holmqvist, Hans Gunnarsson och Peter Törnqvist. Analyserna visar att en tÀt relation mellan filosofi och litteratur gör sig gÀllande hos dessa svenska novellförfattare..

Negerande pronomen och andra oidiomatiska konstruktioner hos inlÀrare av svenska som andrasprÄk

Specialarbete, 15 hpSvenska SprÄket fördjupningskurs SV1301Ht 2012Handledare: Benjamin Lyngfelt & Julia Prentice.

1 NĂ€sta sida ->